blog

6 marketingtips om klanten in je bar te krijgen!

Hoe zorg je dat klanten naar jouw bar willen gaan? En vooral: hoe blijven ze terugkomen? Dit is natuurlijk de hoofdvraag voor iedere bareigenaar. De locatie van de bar speelt hierbij uiteraard een rol en de hoeveelheid concurrentie ook. Maar daarnaast heb je ook zelf invloed op het aantrekken van klanten naar je bar. Ben je benieuwd hoe? Lees dan snel verder en ontdek 6 tips om klanten te krijgen in je bar!

Wat op tafel ligt, springt in het oog

Als de klant besluit naar binnen te lopen in jouw bar, zijn er een aantal dingen die als eerste in het oog zullen springen. Bijvoorbeeld wat er op tafel ligt. Van deze gelegenheid kun je goed gebruik maken, door bierviltjes in te zetten als brandmarketing onder een glas. Een klant heeft niet altijd door waar hij of zij naar binnen stapt. Door je naam te presenteren op het bierviltje, zal het sneller op het netvlies blijven staan. Een uitstekende manier voor meer naamsbekendheid.

Mond-tot-mond reclame 

Als je zorgt dat je klanten regelmatig in contact komen met je naam tijdens hun bezoek, is de kans groter dat de klant je naam onthoudt. Want wat je natuurlijk niet wilt, is dat de klant een gezellige avond heeft gehad in een bar waar hij of zij vervolgens de naam niet meer van weet. Misschien onthouden ze de locatie, maar er is een andere reden waarom dit belangrijk is. 

Als de klant je naam onthoud, betekent dit namelijk ook dat de klant je naam zal noemen bij kennissen na een gezellige avond. Een van de beste manieren voor nieuwe potentiële klanten is namelijk mond-tot-mond reclame.

Menu- en drankkaarten

Naast bierviltjes is het belangrijk om je naam duidelijk te presenteren op de menu- en drankenkaart. Presenteer deze vervolgens standaard al op tafel. Het is hierbij belangrijk dat de menukaart aantrekkelijk oogt, het zal bijdragen aan het imago van je bar. De menukaart zal al bij binnenkomst al snel in het oog springen van de klant. Want dit is uiteindelijk waar het om draait: de klant komt natuurlijk voor een drankje of een hapje bij jou. En dat moet een onvergetelijke ervaring zijn. 

Wat komt er nog meer op tafel? 

Naast bierviltjes en de menukaart, zijn er natuurlijk nog meer aspecten waar klanten je op gaan beoordelen. Vraag jezelf letterlijk af wat er nog meer op tafel komt tijdens hun bezoek. Denk aan de kleinste dingen zoals de glazen, het servies, eventueel placemats of servetten en meer. Wist je dat je zelfs servetten kunt laten bedrukken met je logo? Hoe vaker je naam in beeld komt, hoe beter het op het netvlies van de klant blijft staan. Herhaling is hierbij key. 

Denk hierbij ook aan een stempel op de hand van de klant bij binnenkomst, een stoepbord of entreekaartjes. Er zijn talloze manieren om je naam zo goed mogelijk op het netvlies van de klant te krijgen. 

Naamsbekendheid buitenshuis

Er zijn naast binnenshuis ook manieren om je naamsbekendheid buitenshuis te vergroten bij klanten. Namelijk: op social media. Dit is tegenwoordig dé manier voor het verkrijgen van nieuwe, potentiële klanten. Organiseer een pubquiz in je bar of een ander leuk evenement en promoot vervolgens online. Of bedenk een winactie waarbij klanten je actie moeten delen. Dit is de manier om nieuwe klanten voor je te winnen. Zorg er vervolgens voor dat de klant bijvoorbeeld een entreekaart nodig heeft voor het evenement, met uiteraard het logo hierop goed zichtbaar.

Laat de klant zich welkom voelen

De laatste vraag die je jezelf als bareigenaar moet stellen, is: wat ziet de klant zodra ze over de drempel stappen van jouw bar? Wat gaat er in de klant om? De klant kan in een paar seconden beslissen: hier gaan we naar binnen of niet. Naast de marketing van jouw bar, blijkt het dus belangrijk te zijn om je op de psychologische aspecten te richten. 

Een van de belangrijke tips is dat de bediening achter de bar niet met de rug naar de ingang moet staan. Zet daarbij de tafeltjes zo neer, dat het al snel gezellig vol oogt, ook al zijn er nog maar een paar klanten binnen. Een klant wil zich niet heel erg bekeken voelen, maar wel heel erg welkom.

Kortom: zorg voor naamsbekendheid!

De conclusie is dat het belangrijk is om je op de naamsbekendheid van je bar te richten, door het zichtbaar maken van je naam en logo op bierviltjes, stoepborden, entreekaartjes, stempels, menukaarten en meer. Dit is belangrijk voor mond-tot-mond reclame van de klant richting kennissen. Maak ook goed gebruik van social media en promoot hier je evenementen of acties. Tot slot is het ook belangrijk je te verplaatsen in de klant en je dus in te leven in het psychologische stukje. Hoe maak jij jouw naam goed zichtbaar in de bar?